Connect with us

Lifestyle

De zonnebloemolie raakt op: dit zijn enkele alternatieven

zonnebloemolie

Vanwege de oorlog in Oekraïne dreigt er een schaarste aan zonnebloemolie. De Federatie Nederlandse Levensmiddelindustrie vreest dat de voorraad uitgeput zal raken. Zijn er alternatieven en wat zijn de beste opties?

Oekraïne is een belangrijke producent van plantaardige olie. Omdat de productie stilligt, dreigt er in de rest van de wereld een tekort. Dat leidt dan tot lege schappen in de supermarkt. We gebruiken de olie echter ook om etenswaren te frituren en andere producten mee te maken. Volgens het FNLI zijn palmolie, lijnzaadolie en raapzaadolie goede vervangers. Het hangt er dan wel van af wat je ermee wil doen.

Zonnebloemolie vervangers

Het voordeel van zonnebloemolie is dat het een neutrale smaak heeft en dat je er zowel warme als koude dingen mee kan bereiden. Het is een echte alleskunner. Maar wat als zonnebloemolie even niet voorhanden is?

Extra vergine olijfolie

Deze olijfolie koop je best in een donkere fles. Het is lekker voor gerechten die amper moeten worden verwarmd of als saladedressing. Bij hoge temperaturen kunnen er mogelijk wel schadelijke stoffen vrijkomen.

Kokosolie

Kokosolie is een voortreffelijke vervanger voor zonnebloemolie. Je hebt altijd wel een zachte kokossmaak, dus daarmee niet geschikt voor ieder gerecht. Het is wel heel lekker in muffins, cakes en koekjes. Kokosolie is ook geschikt om te braden en te bakken. De olie is goed bestand tegen hoge temperaturen.

Het Voedingscentrum waarschuwt wel om op te letten met kokosolie. “Kokosolie bevat erg veel verzadigd vet, meer dan zonnebloemolie of olijfolie. Verzadigd vet verhoogt je ‘slechte’ LDL-cholesterol, en dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Een beetje kokosvet kan geen kwaad, maar je kunt er beter niet te veel van eten.”

Avocado-olie

Deze olie is niet zo neutraal van smaak als zonnebloemolie. Toch kan het ook goed gebruikt worden om te bakken en braden.

Mensen die helemaal geen olie meer willen gebruiken, hebben ook opties. Geprakte avocado, geprakte banaan en ongezoete appelmoes (3/4 van de hoeveelheid olie gebruiken) zijn ook vervangers voor olie, bijvoorbeeld in cake of taart.

Verder lezen

Lifestyle

Gekookt ei dieet: zo verlies je 4.5 kg in een week

Helaas is er geen magisch recept om af te vallen en ongezond vet te laten vallen, maar er zijn enkele diëten die je echt een voorsprong kunnen geven!

Het is bijna onmogelijk om gewicht te verliezen zonder je calorie-inname te verminderen, en het kan een moeilijke balansoefening zijn.

Maar geef de hoop niet op! Er is een dieet dat al veel mensen heeft geholpen om af te vallen, meldt Healthline.

Veel mensen zeggen dat het dieet hen in de eerste week 4.5kg heeft helpen verliezen – het klinkt bijna te mooi om waar te zijn!

In dit dieet zijn eieren het belangrijkste ingrediënt. Onthoud! Dit is een caloriearm dieet dat is ontworpen om snel resultaat te geven en dat niet moet worden gebruikt voor langdurig gewichtsverlies.

Waarom eieren?

Eieren zijn in veel opzichten het essentiële voedsel.

Ze bevatten alle voedingsstoffen die een mens nodig heeft, behalve vitamine C – maar als je een beetje fruit aan je dieet toevoegt, is dat probleem snel opgelost. Eieren zijn beladen met vitamine B12, vitamine B2, vitamine A en vitamine B5.

Het bevat ook bijna alle mineralen die essentieel zijn voor ons lichaam, zoals ijzer, zink, calcium, magnum, kalium en vitamine E.

De vetsamenstelling in eieren is gunstig, 25% is enkelvoudig onverzadigd vet, 9,4% is meervoudig onverzadigd en 18,1% is afkomstig van verzadigd vet.

Het cholesterolgehalte is relatief hoog, vandaar de aanhoudende mythe dat eieren het LDL-cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Dit is echter niet het geval gebleken bij verder gezonde individuen.

Gekookt ei dieet

Sommigen die dit dieet testten, voelden zich moeier dan normaal, omdat ze niet zoveel energie kregen via koolhydraten.

Probeer echter tijdens dit dieet ten minste elke dag te sporten om dit te voorkomen want je zult zelf dan ook direct merken dat je je veel fitter en gezonder voelt en het helpt ook nog eens om beter te slapen!

Zie hieronder wat je moet eten in Week 1 en week 2 van dag tot dag.

Week 1:

Maandag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – fruit en 2 sneetjes brood
• Diner – salade en gegrilde kip

Dinsdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – groene salade en gegrilde kip
• Diner – 2 gekookte eieren, salade en een sinaasappel.

Woensdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – kaas, een sneetje brood en een tomaat
• Diner – salade en gegrilde kip

Donderdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – fruit
• Diner – salade en gegrilde kip

Vrijdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – gekookte groenten en 2 gekookte eieren.
• Diner – gegrilde vis en salade.

Zaterdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – fruit.
• Diner – salade en gegrilde kip

Zondag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren.
• Lunch – gekookte groenten met kip en een tomatensalade
• Diner – gekookte groenten

Week 2:

Maandag:
Ontbijtfruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – kip en salade
• Diner – 2 gekookte eieren, salade en een sinaasappel

Dinsdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – gekookte groenten en 2 gekookte eieren
• Diner – gegrilde vis en salade.

Woensdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – salade en kip
• Diner – 2 gekookte eieren, salade en een sinaasappel

Donderdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – kaas, 2 gekookte eieren en gekookte groenten
• Diner – salade en gegrilde kip

Vrijdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – tonijnsalade
• Diner – salade en 2 gekookte eieren

Zaterdag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch – salade en kip
• Diner – fruit.

Zondag:
Ontbijt – fruit en 2 gekookte eieren
• Lunch en diner – gegrilde kip en groenten

Klinkt als een moeilijk programma, toch? Maar als je het gevoel hebt dat je een paar kilo’s kwijt moet en een voorsprong nodig hebt, probeer dit dan! Natuurlijk is het altijd goed om je arts te raadplegen voordat je je dieet drastisch verandert.

In elk geval denk ik dat het de moeite waard is om te proberen en dat het echt goed kan werken als je je eraan vasthoudt!

Deel dit dieet als je ook van eieren houdt!

Verder lezen

Lifestyle

Niet normaal: Zoveel gewicht verlies jij tijdens een grote boodschap

Voel jij je na een bezoekje op de wc een paar kilo lichter? Dan zou dat wel kunnen. Je verliest namelijk gewicht na een grote boodschap.

Lees snel verder hoeveel dat is!

Opluchting

Het kan heel erg opluchten als je even naar de wc gaat om te poepen. Nu blijkt dat je er ook nog eens veel gewicht mee verliest, snappen wij dat al helemaal. Je raakt er zelfs meer mee kwijt dan na een uurtje op de hometrainer. Wow!

Vezels

Door bepaald eten kan het nog meer worden. Daarvoor is het van belang dat er vezels inzitten. Eet jij dus volkorenbrood, zilvervliesrijst, aardappelen en fruit? Dan raak je nog meer kwijt…

Het gewicht

Uit onderzoek van de University van Cambridge blijkt dat je ongeveer zo’n 750 gram per dol verliest na een wc-bezoekje en dat is erg veel. Eet jij een product met vezels erin? Dan kan het zelfs oplopen tot 1,5 kilo. Wow!

Bekijk hieronder een video van vijf topsporters die per ongeluk een grote boodschap deden tijdens het sporten.

 

Verder lezen

Lifestyle

8 natuurlijke manieren om je tanden vanuit huis aanzienlijk witter te maken

We geven meer dan 3 miljard uit om onze tanden te bleken. Deze procedures zijn vrij duur en moeten steeds opnieuw worden herhaald. Maar we vergeten dat onze huizen vol staan ​​met producten die ons kunnen helpen een Hollywood-glimlach te hebben.

Wij geloven dat gewone goederen magie kunnen creëren als we ze correct gebruiken. En daarom zijn we klaar om een ​​aantal hacks voor het bleken van tanden met je te delen die je gemakkelijk thuis kunt herhalen.

1. Gember en zout

Wat je nodig hebt: gember, zout en citroen

Hoe te gebruiken: Maal een klein stukje gember, dit kan worden gedaan met een rasp. Neem 1/4 theelepel zout en voeg dit toe aan de gember. Snijd een schijfje citroen, pers het sap in het mengsel en meng opnieuw goed. Breng het aan met een tandenborstel.

2. Kaolienklei

Wat je nodig hebt: kaolienklei

Hoe te gebruiken: Breng gewoon de kaolienklei op je tanden aan en poets ze goed met een tandenborstel. Gebruik niet veel druk, doe het voorzichtig. Spoel vervolgens uw mond met schoon water.

3. Epsom zout

Wat je nodig hebt: Epsom zout, water

Hoe te gebruiken: Meng zout en water in gelijke delen. Roer tot het zout volledig is opgelost. Breng het mengsel op je tanden aan met een tandenborstel. Je kunt er ook mee gorgelen en je mond spoelen met schoon water.

4. Neem bladeren

Wat je nodig hebt: neem bladeren, water

Hoe te gebruiken: Breng de neembladeren in een pan met water aan de kook. Zeef het zodat de vloeistof schoon is. Laat het afkoelen en gorgelen met de resulterende oplossing.

5. Muntbladeren en kokosolie

Wat je nodig hebt: pepermuntbladeren, kokosolie

Hoe te gebruiken: maal de bladeren en voeg ze toe aan de kokosolie. Meng goed en breng het mengsel op je tanden aan met een tandenborstel. Gebruik niet veel pepermunt, 3-5 bladeren is meer dan genoeg.

6. Waterstofperoxide en baking soda

Wat je nodig hebt: waterstofperoxide, baking soda

Hoe te gebruiken: Meng zuiveringszout met waterstofperoxide in een verhouding van 1: 2. Roer tot er zich een pasta vormt. Poets je tanden voorzichtig met dit mengsel en spoel je mond vervolgens met een grote hoeveelheid water.

7. Cacaopoeder

Wat je nodig hebt: cacaopoeder en water of kokosolie.

Hoe te gebruiken: meng het cacaopoeder met de kokosolie of water. Roer ze tot een pasta. Poets je tanden zoals gewoonlijk met dit mengsel.

8. Azijn en baking soda

Wat je nodig hebt: baking soda, appelazijn

Hoe te gebruiken: Meng 1 theelepel appelazijn met 1 theelepel baking soda. Roer ze tot ze een homogeen mengsel vormen. Poets je tanden met de resulterende pasta en spoel je mond met veel water.

Houd er rekening mee dat al deze remedies zorgvuldig moeten worden gebruikt. Gebruik deze methoden 2-3 keer per week gedurende enkele weken en neem pauzes. Als u pijn begint te voelen of de gevoeligheid van uw tanden toeneemt, stop dan onmiddellijk met de procedure.

Over welke andere manieren om tanden witter te maken weet je? Wilt u uw tanden liever thuis witten of op het kantoor van de tandarts? Vertel het ons in de comments.

Verder lezen

Trending