Connect with us

Royalty

Koningin Maxima wil niets meer met Nederland te maken hebben!

Kate Middleton kiest voor een vuurrode couturejurk van Brits modehuis Alexander McQueen voor de portretfoto’s ter ere van haar veertigste verjaardag en Meghan Markle trouwde in een Givenchy-jurk van de hand van Britse designer Claire Waight Keller. Dat doen deze vrouwen met een miljardenpubliek natuurlijk niet voor niets: ze steunen creatievelingen uit eigen land door hun kleding te dragen. Een waardevol gebaar dat onze eigen koningin Máxima wel wat vaker mag doen.

Koningin Máxima in Natan

Modeminnend, koningshuis-liefhebbend Nederland vraagt het zich tijdens momenten als Koningsdag, Dodenherdenking en Prinsjesdag toch vaak af: wat zal Máxima dragen? Die vraag komt op de ELLE-redactie ook wel eens voorbij, maar het antwoord volgt dan ook al vaak snel: ‘Waarschijnlijk Natan.’ Het is algemeen bekend dat de koningin grote klant is bij het Belgische modehuis van Edouard Vermeulen. Tijdens Koningsdag, Dodenherdenking én Bevrijdingsdag van dit jaar droeg Máxima telkens iets van Natan.

Máxima is niet vies van kleur of een uitgesproken silhouet, zolang het maar elegant en degelijk is; precies waar Natan goed in is. Maar is het niet een beetje de taak van de voornaamste vrouw van Nederland om ook aandacht te geven aan het modetalent uit eigen land? Vrouwen vanuit de hele wereld kijken naar haar. Er hoeft maar één jurk te zijn die Máxima naar een staatsdiner of culturele opening draagt en de internationale faam van een Nederlands modemerk kan bezegeld zijn.

Wie dit concept ontzettend goed begrijpt, is Michelle Obama. In haar tijd als First Lady en ver daarna lanceerde zij eigenhandig de internationale carrière van menig Amerikaanse ontwerper. In 2009 droeg ze een jurk van Jason Wu op het Inauguratiebal van Barack Obama’s eerste ambtstermijn en tijdens haar boektour in 2019 ging een oranje satijnen pak van het New Yorkse Fe Noel viral. Voor de afsluitende avond van haar Amerikaanse tournee van Becoming verkoos Michelle de toen 25-jarige Christopher John Rogers om een pak voor haar te ontwerpen. Je weet wel, die Amerikaanse designer wiens kleurrijke looks nu door alle belangrijke celebs worden gedragen en vorig jaar nog de CFDA Womenswear Designer of the Year won. Ik bedoel maar.

Nieuw modetalent
Het is niet dat Máxima exclusief Natan draagt. Naast een voorliefde voor Valentino – het merk waar ze ook in trouwde met toen nog prins Willem-Alexander – en Oscar de la Renta zien we haar ook wel eens in Claes Iversen en Jan Taminiau. Maar heel eerlijk; dit zijn zeer bekende designers. Zou een nieuw, jonger, minder bekend talent niet een keer de kans moeten krijgen?

Denk aan een Ferry Schiffelers, Dylan Westerweel of Benchallal die prachtige couturelooks voor haar zouden kunnen ontwerpen. Maar hoe tof zou het zijn als ze eens in een pak van Daily Paper of een denim look van Schepers Bosman verschijnt? Merken die hun strepen hebben verdiend, maar nog nooit door een koningin zijn gedragen. Máxima is niet voor niets een van de meest stijlvolle royals ter wereld. Ze heeft een enorm charisma en kan verschillende kledingstijlen goed hebben. Dat zulke labels en ontwerpers niet bij haar stijl zouden passen gaat dus niet op. Als ze haar al mogen kleden, dan zal het hoogstwaarschijnlijk sowieso op maat gemaakt zijn.

De keuze voor Natan is geen onwil naar andere ontwerpers toe. Ikzelf heb ook een voorliefde voor niet-Nederlandse merken. Maar mijn invloed reikt niet verder dan de 1600+ volgers op Instagram, terwijl koningin Máxima ogen vanuit de hele wereld op zich gericht heeft. Het steunen van jong, Nederlands talent zou haar nog geliefder maken dan ze nu al is. Als dat überhaupt nog mogelijk is.

Verder lezen

Actueel

Zware kritiek op fel vermagerde Eloise: ‘Dit is niet realistisch!’

Op Instagram deelt Eloise van Oranje trots dat ze enkele killootjes is afgevallen. Maar niet iedereen vindt dat een goed idee. Een van de vele reacties luidt: “Jammer dat je je hiervoor leent.”

In een sportruimte schrijft ze bij een van haar kiekjes: “Did it, done it, like dit, love dit.” Ze viel af met de methode Dag Eén.

Deze methode houdt in dat je op een dag alles leert over “voeding, training en hoe je dit kunt veranderen om het door jou zo gewenste droomlichaam te bemachtigen.”

Eloise is lang niet de enige BN’er die reclame maakt voor deze afvalmethode. “Het lijkt wel een beetje alleen voor de bekende Nederlanders met geld te zijn.”

De volger zegt dat ook zij het probeerde, maar niet de hulp kreeg die ze verwachtte. “Drie weken later of zo kreeg ik pas van Dag Eén een heel korte zakelijke reactie met: ‘Je kan je inschrijven, zie bijlage voor link.”

Ze vraagt zich dan ook hardop af of BN’ers een voorkeursbehandeling krijgen. “Als ik nu een bekende Nederlander was geweest, was er dan ook zo op me gereageerd? En juist mensen zoals ik hebben die hulp misschien wel harder nodig.”

Een andere volger heeft een gelijkaardige ervaring. “Goed gezegd! Lekker wat anders zoeken, succes!” Anderen schrikken zich dan weer een hoedje over de prijzen. “Heel mooi Eloise, maar de kosten, daar schrik ik wel van.”

Nog andere volgers snappen dan weer niet dat Eloise hier publiciteit voor maakt. “Jammer dat je je hiervoor leent.”

Een andere fan schrijft: “Je was ook al mooi. Ik hoop dat dit niet de norm gaat worden. Niet omdat het niet mooi is, dat is het zeker, maar omdat het niet realistisch is voor de meeste mensen. Je ziet steeds meer bekende mensen dit showen, maar ze waren daarvoor ook al zo mooi zoals ze waren.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door DAG ÉÉN (@dageen.nl)

Verder lezen

Actueel

Koningspaar op de vlucht voor woedende menigte na bezoek slavernijmuseum Zuid-Afrika

Tijdens het bezoek van het koningspaar aan de Slave Lodge liepen de gemoederen vrijdag hoog op. Woedende demonstranten troepten samen voor het gebouw. Uiteindelijk moest het koningspaar vluchten onder begeleiding van beveiligers.

De demonstranten waren van het Khoisan-volk. Zij hadden zich verzameld bij het slavernijmuseum. Omgeven door beveiligers baanden Willem-Alexander en Máxima zich een weg door de boze menigte.

Op X circuleren de heftige beelden: “Hectische exit van koningspaar bij de Slave Lodge in Kaapstad. Nazaten van tot slaaf gemaakten willen erkenning voor het Nederlandse koloniale verleden en slavernijverleden.”

Beveiligers moesten demonstranten aan de kant duwen. Het paar haalde het uiteindelijk zonder kleerscheuren tot bij de auto’s. Daarna vertrokken ze snel weer.

Het Khoisan-volk is op de hoogte van de excuses van de koning voor het slavernijverleden van Nederland, maar toch zijn ze kritisch.

Volgens de demonstranten heeft de koning alleen ook voor de slaven die naar zuidelijk Afrika werden vervoerd en trekt hij zich niks aan voor de onderdrukte inheemse mensen.

Verder lezen