Royalty
Slecht nieuws voor Koning Willem-Alexander en Máxima: ‘Dit is een ongebruikelijk drama’
Koning Willem-Alexander en koningin Máxima schrappen het traditionele oudejaarsfeest in het Koninklijk Paleis in Amsterdam vanwege halo-maatregelen. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bevestigd.
Meestal staan in de tweede of derde week van januari twee bijeenkomsten, één voor vertegenwoordigers van de Nederlandse samenleving en één voor buitenlandse diplomaten, op de agenda. Prinses Beatrix, Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven waren ook aanwezig.
Inkomsten
Begin dit jaar konden de inkomsten niet doorgaan vanwege de coronapandemie. Ook een kleine bijeenkomst die gepland was op Paleis Noordeinde voor degenen die betrokken zijn bij de bestrijding van de pandemie, ging niet door.
Ook de opening op Leiden BioScience Park van het nieuwe hoofdkantoor van ruimteonderzoeksinstituut SRON, die koning Willem-Alexander op 12 januari zal leiden, stond woensdag niet op de agenda. Opsluiting en de huidige regels staan dergelijke feestelijke bijeenkomsten niet toe.
Actueel
Zware kritiek op fel vermagerde Eloise: ‘Dit is niet realistisch!’
Op Instagram deelt Eloise van Oranje trots dat ze enkele killootjes is afgevallen. Maar niet iedereen vindt dat een goed idee. Een van de vele reacties luidt: “Jammer dat je je hiervoor leent.”

In een sportruimte schrijft ze bij een van haar kiekjes: “Did it, done it, like dit, love dit.” Ze viel af met de methode Dag Eén.

Deze methode houdt in dat je op een dag alles leert over “voeding, training en hoe je dit kunt veranderen om het door jou zo gewenste droomlichaam te bemachtigen.”

Eloise is lang niet de enige BN’er die reclame maakt voor deze afvalmethode. “Het lijkt wel een beetje alleen voor de bekende Nederlanders met geld te zijn.”

De volger zegt dat ook zij het probeerde, maar niet de hulp kreeg die ze verwachtte. “Drie weken later of zo kreeg ik pas van Dag Eén een heel korte zakelijke reactie met: ‘Je kan je inschrijven, zie bijlage voor link.”

Ze vraagt zich dan ook hardop af of BN’ers een voorkeursbehandeling krijgen. “Als ik nu een bekende Nederlander was geweest, was er dan ook zo op me gereageerd? En juist mensen zoals ik hebben die hulp misschien wel harder nodig.”

Een andere volger heeft een gelijkaardige ervaring. “Goed gezegd! Lekker wat anders zoeken, succes!” Anderen schrikken zich dan weer een hoedje over de prijzen. “Heel mooi Eloise, maar de kosten, daar schrik ik wel van.”

Nog andere volgers snappen dan weer niet dat Eloise hier publiciteit voor maakt. “Jammer dat je je hiervoor leent.”

Een andere fan schrijft: “Je was ook al mooi. Ik hoop dat dit niet de norm gaat worden. Niet omdat het niet mooi is, dat is het zeker, maar omdat het niet realistisch is voor de meeste mensen. Je ziet steeds meer bekende mensen dit showen, maar ze waren daarvoor ook al zo mooi zoals ze waren.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Actueel
Koningspaar op de vlucht voor woedende menigte na bezoek slavernijmuseum Zuid-Afrika
Tijdens het bezoek van het koningspaar aan de Slave Lodge liepen de gemoederen vrijdag hoog op. Woedende demonstranten troepten samen voor het gebouw. Uiteindelijk moest het koningspaar vluchten onder begeleiding van beveiligers.

De demonstranten waren van het Khoisan-volk. Zij hadden zich verzameld bij het slavernijmuseum. Omgeven door beveiligers baanden Willem-Alexander en Máxima zich een weg door de boze menigte.

Op X circuleren de heftige beelden: “Hectische exit van koningspaar bij de Slave Lodge in Kaapstad. Nazaten van tot slaaf gemaakten willen erkenning voor het Nederlandse koloniale verleden en slavernijverleden.”

Beveiligers moesten demonstranten aan de kant duwen. Het paar haalde het uiteindelijk zonder kleerscheuren tot bij de auto’s. Daarna vertrokken ze snel weer.

Het Khoisan-volk is op de hoogte van de excuses van de koning voor het slavernijverleden van Nederland, maar toch zijn ze kritisch.

Volgens de demonstranten heeft de koning alleen ook voor de slaven die naar zuidelijk Afrika werden vervoerd en trekt hij zich niks aan voor de onderdrukte inheemse mensen.
Hectische exit van koningspaar bij de slave lodge in Kaapstad, nazaten van tot slaaf gemaakten willen erkenning voor het Nederlandse koloniale verleden en slavernijverleden. pic.twitter.com/cmGdan4i59
— Elles van Gelder (@ellesinjozi) October 20, 2023
